מהי כולסטאטומה וכיצד מטפלים בה?

כולסטאטומה היא מחלת אוזניים בה גדלים תאי אפיתל (עור) בתוך האוזן, שאינה אמורה להכיל תאים אלו. התאים יוצרים מבנה ציסטי ומפרישים קרטין וחומרים הגורמים להרס עצם, תגובה דלקתית וזיהום חיידקי משני. כולסטאטומה אינה גידול, אך היא מתנהגת כגידול ועלולה להרוס את מבנה האוזן, לפגוע בשמיעה, בחוש הטעם, לגרום להפרשה כרונית מהאוזן ואף לפגיעה בעצב הפנים, סחרחורת, חרשות, וזיהומים מוחיים.

לעיתים כולסטאטומה היא מולדת, אך לרוב היא מחלה נרכשת – תוצאה של דלקות אוזניים חוזרות, תת-אוורור של האוזן ושקיעת עור התוף.

רוב המטופלים ידווחו על הפרשה כרונית מהאוזן וירידת שמיעה, אך לעיתים הם יהיו ללא סימפטומים, או שיגיעו לראשונה עם סיבוכים מתקדמים יותר. 



במרבית המקרים ניתן לאבחן כולסטאטומה בבדיקה מרפאתית באמצעות מיקרוסקופ. כאשר עולה חשד בבדיקה, המטופל יופנה לבדיקת שמיעה ולבדיקת CT על מנת להעריך את האנטומיה של האוזן ואת היקף מעורבות הכולסטאטומה. בדיקת MRI תערך בשלב האבחון כאשר יש חשד לסיבוכים תוך גולגלתיים, במקרים בהם קיים חשד לכולסטאטומה אך הבדיקה לא חד משמעית, או כאשר עור התוף שלם (כמו במקרי כולסטאטומה מולדת). בנוסף, אני מבצעת MRI לכל המטופלים במהלך המעקב לאחר הטיפול. 



הטיפול בכולסטאטומה הוא הסרתה בניתוח. למרות מחקר ענף בתחום, עד כה לא פותח טיפול שמרני לכולסטאטומה. ניתן לטפל בטיפות אנטיביוטיות ולהקפיד שלא להרטיב את האוזן על מנת לצמצם את הזיהום המשני שמלווה כולסטאטומה לעיתים קרובות.

קיימים מספר ניתוחים לטיפול בכולסטאטומה, השונים אחד מהשני בהיקף העצם שיש להסיר כדי לנקות את הכולסטאטומה. הניתוח הקלאסי הינו ניתוח מסטואידקטומי, בו מסירים חלק מהעצם שמאחורי האוזן (המסטואיד) על מנת להסיר את הכולסטאטומה מהאוזן ומחלל המסטואיד. לעיתים ניתן לבצע ניתוח בהיקף קטן יותר, בהתאם לממצאי הבדיקה וההדמיה. בנוסף, ניתן להשתמש באנדוסקופים ייעודיים לאוזן – מצלמות דקות בעלות זויות צילום שונות המוכנסות לאוזן ומאפשרות סקירת חללים נסתרים, על מנת לוודא כי בוצע ניקוי מלא של הכולסטאטומה. מטרת הניתוח העיקרית הינה השגת אוזן נקיה, יבשה ובטוחה. שיקום שמיעה הוא מטרה משנית של הניתוח – אך אני תמיד עושה מאמץ לשקם את שרשרת עצמות השמע אם נדרש בסיום הניתוח.



לאחר הניתוח לרוב צפוי אשפוז קצר לאחריו תשתחררו הביתה. במהלך החודש שלאחר הניתוח תתבקשו לשים טיפות אוזניים באוזן, להקפיד שלא להרטיב אותה במים, ולהימנע ממאמצים גדולים. ניתן לשוב לפעילות מלאה לאחר מכן. בהמשך תתבקשו לבצע בדיקת שמיעה. לכולסטאטומה שיעורי חזרה גבוהים, ולכן מבוצעת בדיקת MRI תקופתית החל משנה לאחר הניתוח ונדרש מעקב ארוך טווח. כאשר יש חשד גבוה או ודאי למחלה שארית באוזן דרוש ניתוח חוזר. זיהוי מוקדם עשוי לצמצם את היקף הניתוח, ולכן חשוב כל כך המעקב אחר המטופלים.